Biografie
Jan Bianchi, geboren 1959 te amsterdam, schilderde met tempera/ olieverf op 12 jaarige leeftijd bij atelier Buri. Leerde op zn 15de via max reneman jr (hervormd lyceum) ( bv. diana ozon , raymond thiry). Rjg grootveld en kees hoekert kennen met daarbij, aanverwante vrienden ( simon vinkenoog/ruigoord/melkweg) Kraakte de eerste groote culturele vrijplaats in amsterdam, het NRC. Liet op aanraden van rjg Grootveld met jos AB de stencil krant NAP ter perse gaan.Ontmoette aldaar peter giele, david veldhoen, dr rat en erik hobein. Werkte samen met De Dogtroep, PKP TV, exposeerde in 78 in het Stedelijk Museum Amsterdam op uitodiging van Max Reneman sr. met de Keerkring tijdens de ondergang v/d lowlands weed compagnie met oa het schilderij " Kees Hoekert bakt een russisch ei". Exposeerde na het tekenen van het stripverhaal "De Stille" (82) in het door hem en Cocky Zouterix geinitieerde culturele centrum " De Pleinwerker" met World Press Painting. Ontmoette aldaar Maurice Di, collega schilder / muzikant / dichter / radio maker/dissident. Vormt samen met hem en Charles mc Geehan (real free press) the Art Liberation Front, exposeerde vervolgens in pampus/ akhnaton/gallerie srefidensie/ oratorium v/d UVA /initieerde de eerste fakkel wake voor Kerwin op de Dam., Naar aanleiding van zijn schiderij Kerwin werd hij en het ALF. uitgenodigd om bij te dragen aan Groningen Intercultureel. Stelde zijn kunst ten dienste van een multi-culturele, maar ook sociaalere maatschappij, want voor hem bestaat schoonheid niet alleen uit esthetiek, voor in de galerie, met een prijskaartje, t gaat niet alleen om verkoop, maar om de waarheid/ de ziel/ de kunst van de barricade. In 85 reist hij naar Spanje, (Barcelona en Cadaques) waar hij onder de indruk raakt door Picasso en Dali. Ook schilderd hij de eerste versie van de Patateters tijdens een filmblikken happening in de Pleinwerker, wat later in de tweede versie als postkaart bij art unlimited de wereld over zou reizen.(publicatie in Volkskrant en Bres)( waaronder NY billboard artist David Hammond, Brandford Marsalis, Curtis Mayfield) In 86 reist hij op de fiets door zuid India, waar zijn interesse wordt gewekt voor de oosterse cultuur. Hij zou er in 89 met zijn zwangere vrouw naar terugkeren, om in dharamsala zich met het schilderen van tibethaanse tanka s bezig te gaan houden. Na de geboorte van zijn dochter Maya laat hij zich inspireren door het thema geboorte/ moeder en kind.Tevens maakt hij met zijn jonge familie reizen door zuid europa en bezoekt, vlak voor de val van de muur voor de 2de maal Berlijn. Van de kleurijke muurschildering waarvan hij eerder in de Kreutzberg nog een foto reportage had gemaakt (86), is weinig over. Vanaf de ontruiming van De Pleinwerker is hij een vaste bezoeker/medewerker van Henk Spitteler s galerie Het Getal 0 te Amsterdam en houdt daar in 91 een grote overzichts expositie van zijn werk. Tevens ontwerpt hij de poster voor het Amsterdams Ballon Gezelschap tijdens hun jaarlijkse happening in de Paradiso.(had daarvoor oa. al mee gedaan met 3 grote mandala's afgerold vanaf het balkon , tijdens een sjamanen dans-ritueel) Een jaar later, zou hij een eigen galerie openen, Galerie Bianchi, maar deze is helaas, door omstandigheden, een kort leven beschoren. Zijn broer Robbert maakt hier over de documentaire "de Thuiskomst". Hierna maakt hij diverse reizen doot Europa met zijn beschilderde oltimer bus "James" en verzorgt enkele groeps exposities in het Getal 0. Eind 96 wordt hij uitgenodigd om in de kunstenaars societeit "De Kring" aan het leidseplein te exposeren, alwaar hij wederom groot uitpakt, met als vlaggenschip, zijn realistische versie van "de Guernica" van Picasso. Kort daarna schildert hij "de Sjamaan" wat met het ABG. op reis meegaat en in het museum van Ulan Batur, Mongolie, wordt tentoongesteld. Kort hier op wordt op zijn verjaardag in Antwerpen zijn zoon Damohe Bianchi geboren. (wordt vervolgd)